אודותינו  |  לקוחותינו  |  תגובות לקוחות  |  צרו קשר  |  ספר לחבר  |  ראשי
 
 
קורס מנחי קבוצות קורס מנחי קבוצות   (לגרסת הדפסה) שלח לחבר (שלח כתבה זו לחבר)

 

מסגרת הפעילות: קורס בן 160 שעות. חצי יום בשבוע, במשך שנתיים.

קהל היעד: הקורס מיועד לעובדי הוראה וותיקים: מנהלים, מורים, מחנכים, רכזי מקצועות, רכזים חברתיים - בעלי 10 שנות וותק ומעלה, בהוראה וחינוך, המעונינים לשפר את מיומניותיהם בעבודה קבוצתית ולהתמחות בהנחיית קבוצות. הקורס מיועד למורים ובעלי תפקידים בבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים, בתי הספר התיכונים, הכשרת מורים והחינוך למבוגרים. המועמדים לקורס יעברו מיון.

ראציונאל: בשנים האחרונות משתנה האופי והסגנון של עבודת ההדרכה וההוראה. העבודה הסדנאית בקבוצות קטנות ואינטימיות, חודרת כמעט לכל תחום ומדירה את רגליה של ההרצאה הפרונטלית, ההולכת ומאבדת את חינה ואת בכורתה רבת השנים בעולם ההדרכה. העבודה הקבוצתית חודרת גם לכיתה רגילה בשיעור שגרתי ובעיקר לעבודה סדנאית בתחומים "רכים" כמו יחסי-אנוש, מערכות יחסים בין-אישיים ושיפור מיומנויות התנהגותיות.

קורס מנחי הקבוצה נועד לתת תשובה לעניין ההולך וגובר של עובדי הוראה ברזי התהליכים הקבוצתיים, תוך הענות לצורכי מערכת החינוך המגבירה משנה לשנה את השימוש בסדנאות בתחומים שונים ורבים. למרות שעקרונות העבודה הקבוצתית הנלמדים בקורס מנחי הקבוצות ניתנים ליישום בכל סדנא בכל נושא, גם מחוץ לבית הספר, סביר להניח שבוגרי הקורס יעסקו כמנחי קבוצות בנושאים הקשורים למערכת החינוך ולבית הספר.

כדי להיות מנחה קבוצות יש צורך להיפטר מגישה  מסורתית של הוראה "מלמעלה למטה" ולעבור לגישה יותר שוויונית הנותנת יחס של כבוד לזולת, לתלמיד, להורה, למורה עמית, לא מתוך התנשאות הנובעת מהתפקיד, אלא מתוך גישה  ישירה "בגובה העיניים". כדי לעבור לגישה כזאת, לאחר עשרות שנים של הוראה  מעמדה של 'מורה  - תלמיד', השולט במצב ובתלמידים, "מלמעלה למטה", לעמדה של מנחה קבוצות העובד על תהליכים קבוצתיים של "כאן ועכשיו", ללא יכולת וללא צורך בשליטה בתהליכים הקבוצתיים, נדרש שינוי מהותי של המשתלמים. במהלך הקורס, המשתלמים הופכים להיות יותר רגישים לזולת, פחות אגוצנטריים, יותר קשובים, פחות זקוקים להיות במרכז ולדבר, יותר גמישים ויצירתיים, פחות חוששים מ"כאן ועכשיו" לא ידוע שאי אפשר להתכונן אליו ובעיקר, יותר נינוחים ובעלי בטחון עצמי.

מטרות: מטרת הקורס היא להכשיר את חניכיו: מורים וותיקים ובעלי תפקידים במערכת החינוך (רוב המשתלמים הם בעלי וותק של כ 20 שנים ומעלה), להנחות סדנאות בנושאים הנדרשים במערכת החינוך בכלל ובבית הספר בפרט. הנושאים אתם מתמודדים חניכי הקורס הם בעיקרם מעולם התקשורת הבין אישית כמו: עבודת צוות, מודעות עצמית, יצירתיות, יחסי מורים-תלמידים-הורים, מנהיגות וניהול בית הספר ועוד, הכל למען קידום מערכת החינוך בדרך של עבודה קבוצתית.

כדי להגיע למצב בו מורה הופך למנחה קבוצות, עליו למצוא את הדרך לשיפור מספר מיומנויות בין-אישיות כדי שיהיו לו כלים להבנת רזיה של הקבוצה אותה הוא ינחה. לכן, הגברת הרגישות הבין אישית היא מטרה מרכזית בקורס וחלק ניכר מזמן הקורס מוקדש לפיתוח המודעות האישית של המשתלם, בעיקר במצבים קבוצתיים. מטרת הקורס היא אפוא שיפור: יכולת התצפית, רגישות מצבית, הקשבה לזולת וסובלנות כלפיו, הקטנת האגוצנרטיות, מודעות לשפת גוף וטון הדיבור, קבלת הזולת והקטנת  השיפוטיות כלפיו.

פרוט תכני הקורס: בקורס נלמדים סגנונות הנחיה שונים: קבוצות פתוחות-דינמיות, חצי מובנות ומשימתיות-סגורות, הכל בהתאם למשימה, יכולת המנחה, וקהל המשתלמים.

הנושאים: תאום צפיות - "חוזה פסיכולוגי", סוגי התערבות שונים של המנחה, המנחה כמנתח תהליכים של "כאן ועכשיו", אפיון שלבי התפתחות הקבוצה, "זר לא יבין זאת", יחסי הקבוצה עם המנחה - הסמכות (תלות, מאבק-בריחה, קבלה), השיקוף האישי והקבוצתי, לכידות קבוצתית, משוב בונה, חלון "ג'ו-הרי", מנהיגות בקבוצה פורמלית וקבוצה טבעית, המאבקים על המנהיגות בקבוצה, יעילות המנהיגות בקבוצה, התפקידים השונים של המשתתפים בקבוצה, יצירת קואליציות ואופוזיציות בקבוצה, נורמות קבוצתיות ותהליכי יצירתם, לחץ קבוצתי והשפעתו של הפרט בקבוצה, שיקול דעת בבניית קבוצה והפעלתה (מספר המשתתפים, הרכב הקבוצה, תנאי הלימוד, תכיפות ומשך המפגשים, ה"סט-אפ" של חדר הסדנא), מלכודות בהם עלולים להיכשל מנחי קבוצות, גבולות הקבוצה ומגבלותיו של מנחה הקבוצה, דרכים שונות לסגירת סדנא, התפרקות הקבוצה ופרידה.                       

שיטת ההדרכה:

1.      סדנא דינמית - פתוחה, מונחת ע"י מנחה הקורס, הנמשכת לסירוגין לאורך כל משך הקורס.

2.      לימוד תיאורטי - מעשי:  לימוד חלקים נבחרים מתוך הספר,  "הנחיית קבוצות - מקראה", (בהוצאת החברה למתנס"ים, מרכז ציפורי), והספר: מסע קבוצתי – ירון זיו ויעל בהרב (הוצאת גל),  תוך נסיון ליישם את החומר התאורטי ע"י איבחון התופעות והתהליכים המתוארים בספרות, בחייה של קבוצת המשתלמים.

3.      מעבדה יישומית, בה מהווים חניכי הקורס מושא הלמידה. המשתלמים עוברים חוויה קבוצתית, ממנה הם לומדים ע"י ההתנסות שלהם על עצמם. בתום כל התנסות, המשתלם מקבל משוב מהקבוצה וממנחה הקורס על איכות ההנחיה. במהלך הקורס מתאפשר לכל חניך להנחות מספר פעמים בנושאים שונים ובסגנונות שונים.

4.      פרקטיקום: הנחיה מעשית בקבוצות חוץ-קורסיות, בתום כמחצית ממשך הקורס. כל אחד מהלומדים יארגן לעצמו קבוצת הנחיה. הלומדים יקבלו סופרווזין אישי ממנחה הקורס על עבודת ההנחיה, תוך כדי תצפית של המשתתפים האחרים, כולם או חלקם, בעבודה המעשית.

גודל הקבוצה: עד 15 איש.

 תגובות בוגרי קורס מנחי קבוצות - שנתיים

·        “אני מרגישה עצובה לקראת סיום הקורס כי אתם תחסרו לי, ימי שני יחסרו לי, אני מרגישה שאתכם דיברתי על נושאים שלא דיברתי עם אף אחד אחר, אפילו לא עם בעלי..."

·        "אני לא יודעת איך אצליח כמנחת קבוצות אך אין לי ספק שהפכתי להיות אדם חיובי יותר, אדם שלם יותר ואדם האוהב יותר בני אדם"

·        "עבורי הקורס הוא קודם כל מקום בו אני מקבלת תמיכה. אתם קבוצת התמיכה שלי וקשה לי מאד יהיה בלעדיכם... קיבלתי בקורס כלים חילופיים לכלים בהם השתמשתי עד היום ביחסים שלי עם משפחתי, בעבודתי כמורה וגם בחברה. למרות שאני כבר לא ילדה, הרגישות שלי התחדדה לגבי מצבים בין אישיים ונפתחו לגבי אופקים חדשים שהיו נסתרים ממני עד עתה. במידה רבה אני בן אדם שונה ממה שנכנס לקורס לפני שנתיים."

·        "...הקורס הזיז אותי מתוך עצמי, החוצה. אני הרבה פחות אגוצנטרית וכמנחת קבוצות זאת תכונה חשובה ביותר שלא הייתי יכולה להגיע אליה בשום דרך אחרת, אלא דרך הקורס. למדתי עד כמה תכונה זאת חשובה להצלחתי, גם כמנחת קבוצות בעתיד וגם כמנהלת בית ספר תיכון בהווה. אני רואה את הזולת ומקשיבה לו ממקום אחר, קרוב יותר אליו ופחות מתוך עצמי..."

·        "עבורי הקורס היה לפני הכל קורס לגמילה מהוראה. יותר אני לא חייבת להיות החכמה שיודעת הכל ושופכת חומר לתוך הראש של התלמידים, כפי שעשיתי כל חיי כמורה. למדתי להיות יותר נינוחה, לזרום עם 'הכאן ועכשיו' של הקבוצה ולאפשר לעצמי לעבוד עם חברי הקבוצה ב'גובה העיניים' ולא כפי שתמיד פעלתי "מלמעלה למטה".

·        "דרך הקורס למדתי להיות מחוברת לעצמי. למדתי לזהות מקורותיהם ויסודותיהם של ההתנהגויות שלי. הרווח הגדול הוא הלמידה וההתנסויות בהקשבה ובהאזנה לזולת"

·        " מבחינתי הקורס היא הזדמנות חד פעמית להפגש עם אנשים איכותיים מכל הבחינות, להיות אנחנו עצמנו ולראות איך אנחנו נראים בעיני אחרים. להנות מהערותיו החכמות והמחכימות של המנחה שלנו ולמצוא כאן שעות שהן רק שלנו..."

·        "...למדתי על עצמי דברים שלא הייתי מודעת להם. למדתי להקשיב לאחרים מבלי להתייחס לעיניני האישיים. למדתי שבמרבית המיקרים השתיקה היא יתרון ולא חסרון. למדתי להתמודד עם בעיות אישיות שלי דרך חשיבה חדשה, לראות חיובי ולהמשיך לזרום קדימה ללא חששות והסתכלות אחורה."

 

לפרטים נוספים צרו קשר
 
 
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט