אודותינו  |  לקוחותינו  |  תגובות לקוחות  |  צרו קשר  |  ספר לחבר  |  ראשי
 
 
לשון רכה תשבר גרם לשון רכה תשבר גרם   (לגרסת הדפסה) שלח לחבר (שלח כתבה זו לחבר)

סדנא: טכניקות רכות להתמודדות עם בעיות קשות בכיתה –

"לשון רכה תשבר גרם"

היקף הסדנא: 14 שעות הדרכה

מטרת הסדנא:

להעניק למורים כלים לא כוחניים בעבודתם עם תלמידיהם בכיתה, כדי למנוע מהם כניסה למעגל הכוחניות בין המורים לתלמידים, וכדי לאפשר עבודה שקטה ונעימה בבית הספר, תוך הקטנה משמעותית של בעיות המשמעת והאלימות של התלמידים, בלי לפגוע ברמת המשמעת בכיתה.

רציונאל הסדנא:

מורים רבים נוטים לבחור בדרך הכוחנית, כדרך חינוכית, לא משום שהם מאמינים בכוח, אלא משום שאין להם כלים אפקטיביים לנהל כיתה, ללא כוח. מורים אלו נופלים למלכודת, משום שהם מגיעים מהר יחסית, למצב בו הכוח שהם מפעילים על תלמידיהם, חוזר אליהם כ"בומרנג" בצורות שונות של התנגדות, ומעגל הכוחניות הולך ומתחזק. בסופו של המאבק, גם התלמידים וגם המורים יוצאים מותשים. המורים נשחקים והתלמידים נרתעים מביה"ס ולעיתים מגיעים אפילו לשנאת המורים ובית הספר ומביאים זאת לידי ביטוי בצורות שונות של תסכול, כעס, אלימות כוו'.

כדי למנוע אלימות, הילד זקוק להרבה חום ואהבה. כיוון שהוא לא מקבל אותם, הוא "דורש" את האהבה, את תשומת הלב, את היחס האישי בדרך של "אקטינג אאוט" (אין מילה טובה בעברית). הוא עושה את רגשותיו במקום להגיד אותם. קשה לו להגיד "אני זקוק לאהבה", קשה לו להגיד למורה שלו "אני רוצה קצת תשומת לב אישית ". קשה לו להגיד "אנא מורי היקר, התייחס אלי כמו שאתה רצית שהמורים שלך יתייחסו אליך כאשר אתה היית תלמיד". כיוון שאין לו את כושר הניסוח הזה (גם להרבה מבוגרים אין יכולת להביע את רגשותיהם בצורה כזאת), הרי שהוא בוחר בדרך של מעשים, שפעמים רבות מתורגמים לאלימות. האלימות היא ביטוי של כעס. את הכעס ניתן להפיג או אפילו להעלים ע"י הבנה, אמפתיה, הקשבה לבעיות של התלמיד, אהבת התלמיד, ביקורים אצלו בבית, מתן יחס אישי לתלמיד וכו´. כלומר, בידי המורים להפיג חלק גדול מהאלימות של תלמידיהם ע"י שימוש בכלים רגישים, רכים, נעימים, מלטפים, בגובה העייניים, ולא בשום אופן מלמעלה למטה. כאשר מורה מתחיל למשמע, לקבוע, לפקד, לצוות, להורות, לנצח, הוא משאיר את התלמיד מסכן ועזוב ואז מה שיש לו לעשות הוא רק לפנות לדרך האלימות, משום שאז מתייחסים אליו ואז מטפלים בו.
חלק גדול מהתמודדות עם בעיות האלימות, (כמובן שלא הכל, אבל חלק גדול) נמצא בידי המורים. המורים יכולים לעשות בדרך נועם, פלאים.  אם המורים יאהבו את תלמידיהם, יהיו רגישים לצרכים שלהם, יזרמו איתם ולא נגדם, העולם שלנו יראה אחרת. כדי לעשות זאת על המורה ללמוד להשתמש באופן אינטלגנטי ברגשות שלו כלפי התלמידים (זאת בדיוק המשמעות של שימוש באניטל´ הרגשית). כך יש סיכוי גדול שנצליח למגר את מפלצת האלימות. זה לא מספיק לאהוב, צריך להראות את האהבה, להגיד אותה, להמחיש אותה גם במילים וגם במעשים.
 תוצאות הלואי החשובה כך כך של האהבה היא פתרון בעיית האלימות.

כדי להימנע מהמצב בו מורים כוחניים יוצרים תלמידים כוחניים, חשוב ללמד את המורים שימוש בכלים לא כוחניים, כדי לאפשר להם לבחור בדרך אחרת, יותר רכה, אך לא פחות יעילה. הנחת היסוד של סדנא זאת היא שהדרך הרכה היא לעיתים קרובות הרבה יותר יעילה מאשר הדרך הנוקשה - הכוחנית, בעיקר לטווח הארוך. כיוון שמערכת היחסים בין מורים לתלמידים בנויה על קשר ארוך טווח, חשוב מאד שהמורה יקבל את הכלים לשימוש בטכניקות רכות, כדי לפעול בצורה יותר אפקטיבית כמורה וכמחנך.

אופן ביצוע הסדנא:

סדנא דינמית, חצי מובנת, בה יתרגלו המשתתפים מצבים בין אישיים בבית הספר (בעיקר, מורה- תלמיד) בעזרת משחקי הדמיה, בהם הם יפעלו כמורים המשתמשים בטכניקות רכות, לפתרון בעיות קשות בבית הספר.

המושגים העיקריים בהם נדון בסדנא:

המורה כמנהיג בכיתה המשתמש במקורות הכוח הלא פורמלי של המנהיגות, (חברתיות, ערכיות, מקצועיות, טיפול בפרט, הומור, רגישות למצבים בין אישיים וכו'), כלים לבניית 'חוזה פסיכולוגי' בין הכיתה למורה בעזרת מו"מ ללא הפעלת כוח, בניית 'חוזה אישי' עם ילדים מיוחדים, העצמת התלמידים לקראת פתרון אוטונומי של בעיות בין-אישיות, הגדרת תפקידים לכל תלמיד כתרומה לכיתה ולקהילה, ניתוח מצבים קונפליקטואלים  (בעיות משמעת, אלימות...) בעזרת ניתוח אירועים ומשחקי הדמיה, לימוד קיום שיחה אישית אפקטיבית: מורה- תלמיד, אהבת התלמיד (הבעת רגשות כלפיו) ודיבור אתו ב' גובה העיניים', שימוש מוגבר בחיזוקים חיוביים כדי להקטין התנהגויות שליליות, הגדלת ה"אני הבוגר" של התלמיד ע"י הקטנת ה"אני ההורי" של המורה, הכרות אישית עם התלמיד בביתו, קבלת משוב בונה הדדי ותיקון התנהגותם של המורה והתלמיד לאור המשוב, יצירת קשרים בלתי אמצעים בין המורה - ההורה והתלמיד, טיפוח החשיבה המערכתית ורתימת המערכת (יועצת, פסיכולוגית, הנהלת בית הספר...) לטיפוח התלמיד, יצירת אתגרים אינטלקטואלים לתלמידים - לכל תלמיד ברמתו.

מספר המשתלמים: כ 20 איש.  

 

לפרטים נוספים צרו קשר
 
 
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט