אסרטיביות למנהלים אסרטיביות למנהלים

 

מטרת הסדנא:

1.ללמוד כיצד לשמור על הזכויות האישיות של המנהל, בלי לפגוע בזכויותיו האישיות של העובד.

2. העמקת מודעות אישית והכרות עם תגובות אישיות של המשתלם במצבי מאיימים.

3. זיהוי דפוסי התנהגות שאינם תורמים לדיון ענייני במערכת יחסים בתוך העבודה.

4. מציאת האיזון בין פעולות ניהוליות הנובעות מהשכל ופעולות הנובעות מהרגש.

אופן העברת הסדנא:

ניתוח אירועים מעולם הניהול, ע"י משחקי סימולציה, תוך ניסיון ללמד שימוש בכלים אסרטיביים להתמודדות אפקטיבית מול העובדים, הלקוחות, העמיתים והבוס.

נושאי הסדנא:

הגדרת המושג אסרטיביות

 

מה יש לו לאדם ללמוד?

ראקטיבי או פרואקטיבי?

שלטון השכל או הרגש?

קווי אופי אופיינים

Fight or flight

פגיעה ושמירה על זכויות

 

ללמוד להגיד "לא", לעמוד על שלו, לא לוותר מבלי לקבל משהו בתמורה, לא להגיב באופן אוטומטי מתוך חולשה.

המצב שולט בי ולא אני במצב. התגובה היא ראקטיבית, כלומר אני פועל כתגובה למצב ולא מתוך שליטה במצב. אני אומר "כן" באופן אוטמטי. התגובה היא חוסר תגובה, הימנעות. העדר התגובה נובעת מתוך חוסר רצון\ יכולת, להגיב עניינית.

שלטון הרגש. התגובה הפסיבית היא ניצחון הרגש, החרדה, החשש מכניסה למצבים בלתי מוכרים, חמלה ורחמים על הזולת.

flight ,בריחה, הימנעות מתוקפנות כלפי הזולת, חוסר רצון\ יכולת להיכנס לקונפליקטים, וותרנות, שלום בית, שתיקה, הבלגה, ספיגה, אגירה, "לא לריב", לשמור על שקט ושלום, "אני לא יכול", "אי אפשר".  

פגיעה בזכויות שלי, שמירה על זכויות הזולת.

 

 

 

פסיבי

להיות סובלני ומאופק, להגיב לאחר שיקול דעת ולאחר בחינת חלופות, יתרונות וחסרונות, ולא באופן אוטומטי.

המצב שולט בי ולא אני במצב. התגובה היא ראקטיבית, כלומר אני פועל באופן אגרסיבי כתגובה מהמצב ולא מתוך שליטה במצב. אני אומר "לא" כתגובה אוטומטית. תגובה נגררת ולא יוזמת. זמן התגובה קצר ולעיתים אפסי.

שלטון הרגש, רגש התוקפנות. בבסיס האישיותי יש חוסר שקט פנימי, עצבנות, חוסר ביטחון בעצמי וחוסר אמון בזולת.

"פתיל קצר", חסר סובלנות, נכנס לקונפליקטים "בלי חשבון", תוקפן, מעליב, נוקשה, לא מכיל את השונה והאחר ממנו, "חי על חרבו", נכון לקרב.

פגיעה בזכויות של הזולת, שמירה על זכויות הזולת.

אגרסיבי

להמשיך ולהיות ענייני אך לא לאבד את הרגש, לא לאבד את הספונטניות, את החמלה, את הרצון להיות מאושר ואהוב.

תגובה פרואקטיבית, אני שולט בתגובה ולא התגובה בי. אין תגובות אוטומטיות. אני שולט על פרק הזמן בין הגירוי לתגובה. אני יוזם ולא מובל.

"החופש האחרון של האדם הוא להחליט איך להגיב" (ויקטור פרנקל – האדם מחפש משמעות.)

שלטון השכל, לא תגובה ב"עידנא דריתחא", אלא תגובה מושהת, רצוי לאחר שינה (השינה נועדה כדי לעבד את המידע המתרחש במהלך היום).

תגובה מהשכל, תוך התחשבות בעיתוי של התגובה, במיקום שלה, בטון הדברים ובפניות הרגשית של מקבל התגובה.

ענייני, מקבל החלטות מתוך שיקול דעת ובחינת חלופות שונות. לא ממהר, שולט במצב, מבצע את משימתו בלי לפגוע באחרים.

שמירה על הזכויות שלי ועל הזכויות של הזולת.

אסרטיבי

 

  •   מהי אסרטיביות: "אסרטיביות היא התנהגות המאפשרת לאדם לפעול לקידום האניטרסים האישים שלו, לעמוד על שלו בלי לחוש חרדה, לבטא את רגשותיו בכנות ובנוחות ולממש את זכויותיו האישיות בלי להכחיש  או לפגוע בזולת" (ALBERTI EMMONS : “YOUR PERFECT RIGHT”)
  • כיצד  מקטינים פסיביות ואגרסיביות מחד, ומגדילים מאידך, את יכולתך להתנהג באופן אסרטיבי בסיטואציות ניהוליות.
  • כיצד ובאיזה מיקרים, הבעת רגשות חיוביים ושליליים יכולה לסייע בפתרון בעיות ניהוליות.
  • כיצד מתמודדים באופן אסרטיבי עם התנהגויות אגרסיביות של הזולת; הבוס, העמית, הלקוח, הכפיף.
  •  כיצד מסרבים לבקשה הנוגדת את האינטרס שלך, בלי להרגיש שלא בנוח.
  •  כיצד מתמודדים עם כעס בלי לפגוע בעובד או בלקוח - שליטה בכעס ע"י הבנה שהכעס הוא בעיה של הכועס ולא של מושא הכעס.
  • כיצד מתמודדים עם ביקורת פוגעת ומעליבה, גם ע"י עובדים, ע"י לקוחות וע"י הבוס.
  • כיצד המנהל משווק את עצמו ואת רעיונותיו, גם אם הם אינם מקובלים, ללא חשש. עמידה איתנה על זכותך להביע את דעותיך, גם אם הן אינן מקובלות.
  • כיצד מתמודדים עם בוס הרוצה יותר ממה שאתה מוכן לתת.
  • כיצד מכינים ועורכים חוזה פסיכולוגי שנועד לשמור על זכויות שני הצדדים, המנהל והעובד.
אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט