ניהול גן "בגובה העיניים" ניהול גן "בגובה העיניים"

קורס לגננות* - ניהול גן ילדים ב"גובה העיניים",

*קורס דומה ניתן גם לסיעות לגננות, בהיקף שעות זהה ובתכנים דומים.

מסגרת הפעילות: קורס בן 112 שעות, פרוס על פני כל שנת הלימודים. רצוי לבצעו ביחידות של יומיים כל פעם, בחופשים, או על חשבון העבודה. חשוב להקפיד עד כמה שניתן, על יחידות של יומיים רצופים, כיוון שרצף הזמן המצטבר בקורס בעל אופי סדנאי, מגביר את האפקטיביות של ההדרכה.

קהל היעד: גננות צעירות וותיקות יחדיו.

מטרות:

1.          הקמת קבוצת תמיכה ויעוץ לגננת, כדי לחלוק בעיות משותפות לגננות, בתחום ניהול הגן והתקשורת הבין אישית עם הילדים ועם הוריהם. הקטנת תחושת הבדידות בעבודת הגננת ותמיכה אחת בשניה בסוגיות בין אישיות הקשורות לעבודת הגננת.

2.          העשרת הרפרטואר ההתנהגותי של הגננת ע"י מתן כלים משופרים להתמודדות עם בעיות מורכבות בתחום התקשורת הבין אישית ויחסי האנוש, גם עם הילדים ובעיקר עם הוריהם.

3.          הגברת המודעות העצמית של הגננת, לקראת ניהול מוצלח יותר של גן הילדים, מתוך מגמה לחשוף את נקודות התורפה שלה כגננת וכאדם, בתחום התקשורת הבין אישית ויחסי האנוש, עם הילדים ועם הוריהם, (לפי מודל 'חלון ג'ו-הרי'). כדי לשפר את תפקודה ולהעניק לה כלים איכותיים לעבודתה כגננת.

4.          חיזוק כוחה של הגננת שלא להשתמש בכוחות הפורמלים הניתנים לה ע"י המערכת; לסייע לה במציאת הדרך להפעלה אפקטיבית של הגן מתוך שיתוף פעולה עם ההורים, הידברות ב'גובה העיניים' וניהול מו"מ, כמעט על כל הנושאים הקשורים לתפקוד הגן. 

רציונאל: אנו חיים בתקופה בה השינויים האידיאולוגים והארגוניים רבים ומהירים. גם על גן הילדים עוברים שינויים מהירים. בעבר היה מקובל שהגננת מנסחת בצורה חד צדדית את כללי תפקוד הגן, קובעת בעצמה ומנהלת את הגן עפ"י ניסיונה וערכיה ומכתיבה להורים ולילדים את נוהלי משרד החינוך ואת הנחיות הפיקוח על הגנים. עידן זה הולך ומסתיים.

היום, יש להורים ולילדים הרבה מאד מה להגיד ולהשפיע על אופן תפקוד הגננת, אופי הגן ותכניו, גם אם דעותיהם אינן עולות בקנה אחד עם דעותיה של הגננת וגם אם דעותיהם לא מתאימות למדיניות משרד החינוך. באווירה העכשווית של יתר דמוקרטיה, אוטונומיה ארגונית, ליבראליזם, שיפור השרות ללקוח ו"הילד במרכז", כוחם של הילדים ושל הוריהם הולך ומתגבר. לכן, יש לסייע לגננת להיערך לקראת השינוי ע"י שימוש בכלים חדשים של מערכות יחסי אנוש עם לקוחותיה, קרי הילדים וההורים, למען שיפור השרות ולמען שביעות הרצון שלהם.

כדי להעניק לגננת כלים להתמודדות עם גישה זאת, נועד קורס זה. בכוונת הקורס לחזק את הגננת לקראת השינוי ולסייע לה למצוא את הדרך להידברות עם הילדים והוריהם כבוגרים אל בוגרים, ב' גובה העיניים', בניגוד לגישה הקודמת בה הגננת קבעה את הנעשה בגן מתוך עליונות (הנובעת בדרך כלל מחולשה), או להפך, מ' למטה למעלה', מתוך תחושת נחיתות. הקורס מעניק אפוא לגננת, עוצמה, ע"י הגברת המודעות האישית שלה ליתרונותיה ולחסרונותיה כגננת וכאדם, לקראת וויתורה על הפעלת כוח כנציגת המערכת, תמורת קבלת כלים לניהול מו"מ, בו שני הצדדים יוצאים שבעי רצון עם תחושה של מנצחים (WIN-(WIN ע"י קביעת 'חוזה פסיכולוגי' המקובל על שניהם. היעד הסופי של הקורס הוא ללמד את הגננת להגיע למירב שיתוף הפעולה, מתוך שכנוע הדדי, ללא כפיה וללא הפעלת כוחה ושל המערכת, למען הגברת שביעות רצונם של הילדים והוריהם מהשרות הניתן להם.

פרוט נושאי הפעילות: מתן כלים לשיפור יכולתה של הגננת להתמודד עם סוגיות בתחום התקשורת הבין אישית (ועם בעיות רבות אחרות העולות במהלך הסדנא), בעיות לדוגמא:

איך מוצאים את הנתיב המשותף לפעולה מתואמת של הבית והגן לטובת הילד; האם להיכנע להורים ולרצות אותם, או להפך, האם לקבוע עבורם מה טוב ונכון לעשות עם הילד שלהם; היכן מתחילה ההתערבות המרגיזה של ההורים בחיי הגן ועוברת את גבול הטעם הטוב של המעורבות; כיצד מעירים להורה על בעיה הנוצרת עם הילד; עד כמה להתערב במערכת היחסים בתוך הבית הנוגעת לילד; איך מגיבים לתוקפנות של הורה; כיצד מתמודדים עם ההורה החריג הבא בדרישות מוגזמות בנוגע לילד שלו; כיצד מוצאים את הדרך האפקטיבית לשימוש במפקחת על הגן, ככלי עזר לעבודת הגננת; כיצד מנהלים אספת הורים אפקטיבית, המכוונת לטובת הילדים; כיצד מתמודדים עם הדרישות העלולות להיות מנוגדות של שלושת הגורמים: ההורים, משרד החינוך והילדים; כיצד בונים מערכת יחסים תקינה ואפקטיבית בין הגננת לסייעת לגננת; כיצד יוצרים מוטיבציה אצל ההורים לתרום לגן מיכולתם ומידיעותיהם; כיצד מתמודדים עם הורים לילדים חריגים המשולבים בגן הרגיל.

כדי להתמודד עם סוגיות אלו באופן אפקטיבי הקורס יעניק למשתלמות:

  • פיתוח מודעות אישית משופרת של הגננת למען חיזוקה ולקראת וויתור על כוחה הפורמלי כקובעת בלעדית של תכני הגן ואופן תפקודו.
  • לימוד הגננת כיצד לקבל החלטות הקשורות לגן וניהול הגן ב'גובה העיניים', ע"י קיום מו"מ מתמשך עם ההורים ועם ילדיהם. השקעת זמן ביצירת 'חוזה פסיכולוגי', הניתן לשינוי בעת השתנות הנסיבות. סיוע במציאת הנתיבים בהם ניתן לפסוע כדי למצוא את הדרך להשביע את רצונם של מירב הגורמים הסובבים את הגן: הילדים, ההורים, הגננת והמפקחת על הגנים. הכל, כמובן בלי לפגוע בזכויות של הגננת.
  • התמודדות עם יצירת מערכת יחסים של "בוגר-בוגר", בין הגננת לבין הלקוחות של הגן: הילדים והוריהם. זיהוי מלכודות של מערכות יחסים בין אישיות הסוחפות את הגננת למעמד של 'עליונה' על הזולת או 'נחותה' מהזולת. (הימנעות מיחסי "הורה-ילד", או, "ילד הורה").
  • סיוע בהתמודדות הגננת עם המושג "גן רגשות", כלומר, גן ילדים האמור לסייע לילד להתפתח ולהתבגר לקראת חיים עשירים ומלאי תוכן ריגשי-רוחני, בעיקר ע"י חיזוק יכולתו של הילד בהבעת רגשותיו. מתן דגש להבעת רגשותיה האישים של הגננת, כנותנת דוגמא לתקשורת בין אישית, הבנויה בחלקה הגדול על הבעת רגשותיה שלה כלפי העולם הסובב אותה וכמובן כלפי הילדים.
  • תמיכה ברכישת סגנון ניהול של הגננת מול הסיעת\יות, השומר, המורה למוסיקה - ריתמיקה וכו': ניהול אפקטיבי של כפיפים ב' גובה העיניים'.
  • מתן כלים למתן ביקורת בונה כלפי הילדים וכלפי הוריהם: שמירה על אינטימיות בעת מתיחת הביקורת (אחרת זאת עלולה להיות 'הלבנת פנים' ברבים); הצמדות לעובדות המוסכמות על שני הצדדים, (ברור העובדות לאשורן לפני שמביעים עמדה או רגש, עשוי לסייע באי יצירת קונפליקטים מיותרים); הבעת רגשות בסולם עולה בהתאם למצב, (לעיתים קרובות, אין צורך להביע רגש כלשהו, אפשר להסתפק בציון העובדה בלבד, עליה נמתחת הביקורת. עצם ציון העובדה מהווה מתיחת ביקורת בונה).
  • מתן כלים להתמודדות אסרטיבית של הגננת עם הסמכות של הגן: המפקחת על הגנים.

שיטת ההדרכה: הקורס בנוי בסגנון של סדנא דינמית, בה הגננת ובעיותיה נמצאות במרכז השיחה של הקבוצה. העבודה הקבוצתית מתקיימת ע"י העלאת סוגיות אמיתיות מחיי המשתלמות. הסוגיות שתעלינה בקבוצה יעובדו וינותחו בעיקר בעזרת משחקי הדמיה שיהווה כלי ההדרכה המרכזי, בעזרתו ינתחו המשתתפות את הסוגיות העומדות על הפרק. את הסוגיות בהם תעסוק הסדנא, יביאו המשתתפות לסדנא  ולא המנחה וזאת כדי שהסדנא תהיה עד כמה שניתן אפקטיבית וקרובה לצרכים האמיתיים של המשתלמות בעבודתן בגן הילדים.

הקבוצה נועדה לשתי מטרות עיקריות: גם לתת למשתלמות כלים להתמודדות אפקטיבית עם הבעיות המועלות על ידיהן כקבוצת לימוד וגם לשם יצירת קבוצה תמיכה לגננות, הנמצאות מרבית היום לבדן עם ילדי הגן, ובאופן טבעי מקבלות הרבה החלטות לבדן. עצם השהות ביחד, של מספר גננות, שמיעת הבעיות המשותפות, האזנה לפתרונות שונים ולנקודות מבט שונה על הבעיות הדומות המתרחשות בגנים השונים, מהווה התקדמות גדולה עבור הגננת הבודדת. בתום סדנא כזאת הגננת תקבל ראיה מערכתית עשירה יותר, תהיה יותר מודעת לעצמה ותקבל כלים חדשים לניהול גן הילדים בצורה יותר דמוקרטית וליבראלית, ב'גובה העיניים'. 

גודל הקבוצות: עד ל 15 משתלמות.

אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט