הקדמה לכרך אהבת התלמיד הקדמה לכרך אהבת התלמיד

 

הכרך השני של הספר הוראה משמעותית, עוסק בעניינים של הלב. חלק זה מושתת על הרעיון שרגשותיו של התלמיד קודמים לכל פעילות אינטלקטואלית כלשהי.

מתודה משמעותית חשובה למען למידה משמעותית, אבל היא אינה חזות הכול. מורה מוצלח בעל יכולות מפותחת בתחום המתודי, עלול להיכשל אם לא יגיע לליבו של התלמיד ויגרום לו לאהוב את חווית בית-הספר, ואת חווית הלימוד. גישה זאת נכונה בכל הגילאים, בעיקר בגיל הצעיר, אבל בהחלט גם בבית-הספר התיכון. התלמידים זקוקים לחום ולאהבה, ליחס אנושי ולתחושה על ערך עצמי גבוה, שהמורה מסוגל להעניק להם. לכן, כרך זה עוסק בשאלה הבסיסית מהם הצרכים הרגשיים של התלמיד וכיצד המורה יוכל לספק אותם.

אחת הטכניקות הטובות ביותר לחיבור רגשי בין המורה לתלמיד היא השיחה האישית. בשיחה אישית כזאת עולם רגשי שלם עשוי להיפתח, ולאפשר למורה ולתלמיד סוג של קשר בין-אישי, מאד מיוחד לשניהם בלבד. חלק גדול מכרך זה עוסק בשאלה כיצד משוחחים שיחה אישית אפקטיבית בין המורה לתלמיד. מטרת השיחה היא שהתלמיד ידע שיש לו אוזן קשבת, של אדם מבוגר שרוצה את טובתו, תומך בו, מפרגן לו, רוצה בהצלחתו ותורם לה.

ההתפתחות של התלמיד אינה רק בזכות החום הרגשי הנוצר בין המורה לבינו, אלא גם בזכות היכולת של המורה להעניק לתלמיד משובים בונים, בעזרתם הוא יגיע למודעות עצמית טובה יותר ויכולת שיפור עצמית. דרך המלך לשיפורו של התלמיד עוברת דרך המשוב הבונה, ולכן חשוב מאד שהמורה יקבל כלים כיצד לעשות זאת בצורה אפקטיבית.

גם במפגשים הכיתתיים, חשוב שכבודו של התלמיד יישמר. לכן חשוב לאפשר למורים לקבל כלים כיצד להעביר שיעור, בלי לפגוע ברגשות התלמידים.

מורים רבים חוטאים בחטא של הלבנת פנים, כלומר הערות שליליות לתלמידים, בזמן השיעור, כששאר חבריו לכיתה חשופים לפגיעתו של המורה בתלמיד. הלבנת פנים עלולה לפגוע ולמחוק את כל ההישגים הרגשיים אליהם הגיעו המורה והתלמיד בשיחה בארבע עיניים. לכן מובא בחלק האחרון של כרך זה מדריך למורה, כיצד להעביר שיעור תוך כדי שמירה על משמעת התלמידים, בלי לפגוע ברגשותיהם ובכבודם.

כל המאמצים הרגשיים הללו, נועדו למטרה אחת, לקרב את התלמיד לעבר חווית לימודים משמעותית. הרגשות הם הבסיס בעוד שהמתודיקה המתקדמת מהווה 'קומה שניה', הבנויה על התשתית הרגשית.

כיצד בונים תשתית רגשית זאת, בכך עוסק כרך זה. 

פרוספקט והזמנת הספרים

אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט