לחץ ושחיקה בהוראה לחץ ושחיקה בהוראה


 

 לחץ ושחיקה בהוראה, גורמים ודרכי מניעה

מסגרת הפעילות: סדנא ליחסי אנוש; משך הסדנא, 30 שעות הדרכה.

קהל היעד: מורים, מחנכים, מנהלים ואנשי מנהלה.

מטרות:

מטרת הסדנא לאפשר למורים קבלת כלים התנהגותיים לצורך התמודדות אפקטיבית עם מצבי הלחץ המשפיעים עליהם באופן שלילי ומגבירים את השחיקה בעבודתם. הסדנא תגרום "לוונטלציה" (איוורור) של מורים הנמצאים בתקופה קשה מבחינת השחיקה והלחץ. (עוצמתן של הבעיות נחלשת בעקבות ההתחלקות עם הקשיים  עם שאר חברי הקבוצה). המורים יתרגלו הבעת כעסים, מבלי לעורר התנגדות אצל מושאי הכעס וכיצד להשתחרר מהלחצים המופעלים עליהם, תוך גרימת נזק מינימלי לסביבתם. המורים יאתרו את הגורמים העיקריים לשחיקתם ויתרגלו טכניקות להתמודדות עם בעיות אלו.

רציונאל:

הסדנא נועדה לאפשר למורה התמודדות אפקטיבית עם מצבי לחץ בבית הספר ובכיתה ע"י מציאת הדרך לתיעול האנרגיות השליליות לכיוונים בונים ע"י שימוש בכלים אסרטיביים. המשתלמים ילמדו כיצד לשמור על זכויותיו של המורה, מבלי לפגוע בזכויות של סביבתו  (תלמידים, מורים, הורים, הנהלה). ניתוח הבעיות הגורמות ללחץ ושחיקה יסייע בקבלת כלים חדשים להתמודדות עם מצבים דומים בעתיד בצורה יותר אפקטיבית.

פרוט נושאי הפעילות:

·                                    איתור מקורות השחיקה של המורה ומציאת דרכים קונסטרקטיביות להשתחררות ממתחים הנגרמים בעבודתו של המורה. 

·                                    תאור התנהגויות המגבירות את לחץ המורים ושחיקתם: לדוגמא, חוסר הקשבה לדברי המורה; עיסוק בדבר אחר בזמן השיעור; התעלמות מדברי המורה; חוסר מוטיבציה של התלמידים; אי הכנת שעורי בית; הפרעות רעש, דיבורים, צעקות, פטפוט בדיחות; אלימות של תלמידים; חוצפה וצעקות על המורה; התפרצות לדברי המורה; דיבור ללא הצבעה; התנהגות ילדותית; המורה חייב לשמש כשופט; יריבות בין יחידים ובין קבוצות; הלשנה; שקרים; איחורים, יציאה ללא רשות מהכיתה; אי הצלחה במבחנים; אי הבאת ספרים ומחברות; תלונות של מורים אחרים ושל המנהל.

·                                    איך להגיד "לא" מבלי להרגיש לא נוח.

·                                    כיצד מתמודדים באופן אפקטיבי עם גורם סמכותי המפעיל לחץ על המורה.

·                                    כיצד למתוח ביקורת בונה מתוך התיצבות על "קרקע יציבה" ללא מתח ולחץ מיותרים.

·                                    ניהול הזמן של המורה באופן המקטין את הלחצים והשחיקה.

·                                    הפרדת היחסים האישיים מהבעיה.

·                                    כיצד יש לתפקד בבית, כדי לקבל תמיכה וסיוע בהקטנת הלחץ של עבודת המורה.

שיטת ההדרכה:

הסדנא תעסוק בניתוח מיקרים אמיתיים שיובאו לדיון ע"י המשתלמים. משתתפי הסדנא יפעלו יחדיו כקבוצת תמיכה למורים הנשחקים במהלך עבודתם. בסדנא יתקיים תרגול שחרור ממתחים וניתוח משחקי הדמיה של המורה המשתלם, מול גורמים המכניסים אותו ללחצים וגורמים לו לשחיקה (תלמידים, הורים, מנהל וכו').

גודל הקבוצות: בין 12-15 משתתפים.

 

אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט