שיחה קבוצתית, הורים - מורה שיחה קבוצתית, הורים - מורה

 

קהל היעד: מחנכי כיתות והנהלת ביה"ס

רציונאל:

אחד השינויים הבולטים העוברים על מערכת החינוך בשנים האחרונות, הוא העצמת כוחם של ההורים. כוחם של ההורים התעצם בד בבד עם שחיקת מעמדו של המורה. שני תהליכים אלו, מחייבים מהמורים שינוי גישה כלפי ההורים. לא עוד קביעה חד צדדית של בית הספר להורים, מלמעלה למטה, מהו סדר היום החינוכי בבית הספר, אלא יצירת דפוסים חדשים של תקשורת בין-אישית המחייבת הידברות, ניהול מו"מ, קבלת הסכמות ויצירת שיתוף פעולה בגובה העיניים, ללא הפעלת סמכות. מורים שנהגו בדפוס המסורתי בו הם קבעו והכתיבו להורים את נוהלי העבודה החינוכית, תוכן הפעילות ואופייה, זקוקים לסיוע במציאת כלים לתקשורת בין-אישית משוכללת יותר בעלת אופי יותר שוויוני. השינוי הנדרש מהמורה הוא אינו רק שינוי בסגנון, אלא שינוי ביחס הבסיסי כלפי ההורים, לקראת הפנמה של הרעיון שההורים, יחד עם ילדיהם, הם הלקוחות של מערכת החינוך. הסדנא נועדה אם כן, ליצור לביה"ס לקוחות מרוצים, הנהנים, עד כמה שניתן, משירותי החינוך הניתנים לילדיהם.

מטרות:

מתן כלים למורים, מעולם התוכן של מנחי הקבוצות, כדי שהמורים יוכלו להשתמש בכלים אלו בעת הנחיית קבוצת ההורים.

פיתוח הרגישות הבין אישית של המורים ע"י הקטנת האגוצנטריות, חידוד יכולת ההקשבה, אמפטיה עם מצוקות ההורים, הכלה של בעיות המועלות ע"י ההורים. 

תוכן הפעילות:

כיצד נוצרת נורמה בקבוצה, כיצד בונים "חוזה פסיכולוגי" (תאום ציפיות) בין המורה להורים ובין ההורים לבין עצמם, השפעת הסט-אפ של החדר על אופי הדיון הקבוצתי, זיהוי הקאוליציות ואופוזיציות בקבוצה ואופן השימוש האפקטיבי בהם, התמודדות אפקטיבית עם קונפליקטים המתרחשים בקבוצה, שיקוף תהליכים קבוצתיים, הימנעות משיפוטיות, דיבור בסגנון "הורה – ילד" או "ילד-הורה" כלפי ההורים, מאבקים של מנהיגות בקבוצת ההורים והשפעתם על מערך הכוחות הקבוצתי, איתור מנהיגות טבעית בין ההורים ומציאת הדרך לעבודה משותפת אתה, התמודדות על "תפקידים" (מיקום והשפעה) בתוך קבוצת ההורים.

שיטת ההדרכה:

משחקי הדמיה בהם ישחקו המורים "קבוצת הורים", כאשר אחד מהמורים מנחה אותם, כאילו שזאת הייתה אספת כיתה עם הורי הכיתה. בעת ניתוח משחק ההדמיה, יציף המנחה בעזרת המשובים של המשתלמים, את השגיאות באופן ביצוע הנחית קבוצת ההורים, כדי לאפשר לכל מתרגל להבין את שגיאותיו וללמוד מהן כיצד לבצע את המפגש הבא עם הורי כיתתו, בצורה מוצלחת יותר. מתוך סך כל השגיאות שיועלו במהלך התרגולים, ינסה מנחה הקבוצה לגבש עקרונות של הנחיית קבוצות ולהעבירם בצורה מסודרת וכתובה, כדי לשפר את הכלים העומדים כיום לרשותם של המורים בעת הנחיית קבוצת ההורים.

 

אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט