חוזה פסיכולוגי בחינוך חוזה פסיכולוגי בחינוך

סוף עידן המורה הכוחני

הקדמה: אנו נמצאים בעיצומו של  עידן חדש, בו יכולתו של המורה להשליט משמעת וסדר בתוקף כוחו וסמכותו הולך וקטן. במקום להילחם בתופעה זאת, אפשר להצטרף אליה ולהפוך את החסרון ליתרון, לשם תפקוד עכשווי ואפקטיבי עם התלמידים. השאלה העומדת לפתחו של המורה היא האם וכיצד ניתן למצוא את הדרך לתקשורת בין-אישית ב'גובה העיניים' עם התלמידים, ע"י בניית הסכמים לגבי אופן התפקוד המשותף, לא מתוך כפיה, אלא ע"י מו"מ ענייני, מהחלק הבוגר של המורה לחלק הבוגר של התלמידים.

 

תכני הסדנא:

חוזה פסיכולוגי, יתרונות וחסרונות:

מדוע למורים קשה כיום לבצע עם תלמידיהם חוזים פסיכולוגים? מורים חוששים לוותר על העוצמה הפורמלית של תפקידם ולעמוד ללא הכוח שיוצר התפקיד. אכן, כדי להיות מוכן לקיים חוזה פסיכולוגי יש צורך בנכונות לוותר על העוצמה הפורמלית.

מדוע רצוי לתאם ציפיות בעזרת חוזה פסיכולוגי, כאשר ניתן להכתיב מהלכים, בתוקף סמכותו של המורה? הרווח של המורה הנוקט בגישה זאת, הוא הפסקת המאבקים, ויצירת שיתוף בינו לבין התלמידים. שיתוף הפעולה נובע בעיקר מתוך התחושה של התלמידים שמתייחסים אליהם כאל אנשים בוגרים, בעלי דעות, ידיעות ורגשות.

בניית החוזה פסיכולוגי היא פעילות הכרוכה בהשקעת זמן רב יחסית, האם אין כאן בזבוז של זמן? בחשבון הארוך טווח, הזמן המוקדש לפתרון קונפליקטים מראש, לא רק שאינו בזבוז זמן, אלא להפך, הוא חוסך זמן. אם נעשה חוזה פסיכולוגי, הרבה בעיות משמעת עשויות להימנע במהלך השנה, האווירה משתפרת והזמן המוקדש ללימודים הרבה יותר אפקטיבי.

האם ניתן לפתור את הקונפליקטים לפני שהם נוצרים? בהחלט. לא את כולם, אבל את רובם.

האם הליבראליזם הבא לידי ביטוי בחוזה הפסיכולוגי, לא יוצר תחושה של חולשת המורה, אולי אפילו של אנרכיה? להפך. להסכמים המקובלים על המורה ועל התלמידים, יש תוקף וחוזק יותר מאשר הסכמים מוכתבים בצורה חד-צדדית.

מדוע לתאום הציפיות בין המורה לתלמידים, חשיבות רבה כל כך? משום שאם לא יוצרים תאום ציפיות: "כגודל הציפיות כך גודל האכזבות".

במה שונה חוזה פסיכולוגי מחוזה מסחרי? חוזה פסיכולוגי בניגוד לחוזה מסחרי, הוא חוזה פתוח. החוזה הפסיכולוגי תקף, כל עוד הצדדים המעורבים בו, מסכימים עליו ומעונינים לשומרו. הוא ניתן לבחינה ולשינוי, בהתאם לרצונם של השותפים בו, בכל עת, אפילו לעיתים מזומנות.

האם יכולות להיות בחוזה הפסיכולוגי  גם סנקציות? בהחלט. כל מה שהצדדים המעורבים בחוזה הפסיכולוגי קובעים ביניהם, תקף, כולל סנקציות. הכל פתוח למו"מ בין המורה לתלמידיו, תוך הגדרת העברות מול סוגי העונשים.

מדוע יש לנסות ולחזות את הבעיות מראש, מדוע לא להתמודד איתן, כאשר נתקלים בהן? עדיף לדבר על הבעיות כאשר היחסים הבין אישים, בין המורה לתלמידיו נמצאים עדיין ב"ירח הדבש", בתחילת שנת הלימודים, כאשר המורים והתלמידים עדיין מוכנים ללכת אחד כלפי השני, ולא כאשר נתונים בעיצומם של "הקרבות".

האם כדאי לכתוב את החוזה הפסיכולוגי ולפרסמו? למרות שהתחום של החוזה הזה הוא בעיקרו פסיכולוגי, בין-אישי, בהחלט ניתן ורצוי להעלותו על הכתב, גם כיוון שפעולת הניסוח דורשת דיוקים והבהרות וגם כדי שהצדדים יוכלו לחזור לנייר הכתוב כבסיס, אותו ניתן לקיים או לשנות. ניתן ורצוי לכתוב את החוזה על גבי בריסטול ולתלות אותו במקום בולט בכיתה, כדי שיהיה לנגד עיני התלמידים, כל הזמן. ההצהרה הפומבית של החוזה, גורמת למחויבות הדדית.

האם אפשר לקיים חוזה פסיכולוגי בין גורמים הנמצאים כבר בעיצומה של שנה"ל, ולא ביצעו חוזה פסיכולוגי בתחילת הפעילות? בודאי. בכל שלב של כל פעילות, ניתן לעוצרה, לבחון אחורה מהם הגורמים להצלחת הפעילות ומהם הגורמים המעכבים את הצלחתה, ולבנות כתוצאה ממפגש זה, חוזה פסיכולוגי לקראת המשך הפעילות המשותפת.

מה עושים כאשר מגיעים תוך כדי המו"מ, לנקודות מחלוקת, עליהם אין הסכמה? לא מתייאשים, מנסים שוב ושוב, עד שפותרים את הבעיה. במו"מ ניתן לקיים כמה סבבים של שיחות, עד שמגיעים להבנה הדדית של דרכי הפעילות המשותפת.

כיצד מקבלים החלטות כאשר אין הסכמה בין התלמידים לתלמידים אחרים? החלטות לפי רוב, הן החלטות שעלולות ליצור עריצות של הרוב על המיעוט. המיעוט הוא זה שיעשה את מרבית הבעיות בהמשך הדרך. לפי חוק פראטו, 20% מהתלמידים יעשו 80% מהבעיות. יצירת אופוזציה ע"י הצבעה עלולה לגרום למתחים, למאבקים ולכישלון המהלך כולו. לכן עדיף לנסות ולקבל החלטות בשיטת הקונזנוס, כלומר לאפשר למתנגדים להביע את עמדותיהם, שוב ושוב, ולשכנע או להשתכנע. המורה לא צריך לחשוש מאפקט 'פרקליטו של השטן', להפך, האדם החושב אחרת מכל הקבוצה מחייב מהקבוצה להגדיר הגדרות ברורות יותר ולחזק את ההבנות הבין-אישיות והתיפקודיות בנוגע להמשך הדרך המשותפת של התלמידים ושל המורה יחדיו. במקרה שהמורה והתלמידים, גם בינם לבין עצמם, לא הגיעו למצב של "ניצחון - ניצחון", הם לא הגיעו ליעד שבו כולם יכולים לחיות עם ההסכמות. רק כאשר כל הצדדים באו הגיעו להסכמות משותפות, אפילו אם ההסכמה היא "וחצי תעוותם בידם", החוזה הפסיכולוגי יהיה תקף ועמיד למשך זמן רב יחסית. 


 

אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט