משחקי הדמיה בחינוך משחקי הדמיה בחינוך

כיצד ניתן להגיע למחוזות עלומים ומשמעותיים, בעזרת משחקי ההדמיה

מסגרת:  סדנא בת 14 שעות, 3 מפגשים.

רציונאל: משחקי ההדמיה (סימולציה), או בשמם האחר, משחקי תפקידים, הם הכלים החזקים ביותר והאפקטיביים ביותר, הקיימים בעולם החינוך וההדרכה. מורים שידעו להשתמש בכלים אלו בצורה נכונה, יוכלו להגיע בעזרתם למחוזות עלומים ומשמעותיים ולגרום לתוצאות רבות עוצמה אצל המשתתפים בהם. כיום משתמשים בכלים אלו בעיקר פסיכולוגים ומנחי קבוצות, כטכניקה מרכזית לקידום ההבנה והתובנה של היחיד ושל הקבוצות אותם הם מנחים. מורים שירצו להכשיר את עצמם באחד הפרקים החשובים הנלמדים בקורסים להכשרת מנחי קבוצות וליישמו בעבודתם בכיתה, יוכלו ללמוד נושא זה בפרק זמן קצר יחסית. הסדנא תעסוק בחשיפת סודות השימוש האפקטיבי בכלי אדיר זה, כדי לתת למורים כלי חינוכי והדרכתי בעזרתו ניתן להתמודד בצורה אפקטיבית עם מרבית הבעיות החינוכיות המתעוררות בבית הספר.

מטרות: לתרגל את השימוש של המורים במשחקי הדמיה, כדי אפשר להם לעשות שימוש בכלי זה בעבודתם החינוכית בכיתה, בעיקר לשם פתרון קונפליקטים בכיתה. לתרגל את צוות ההנהלה של בית הספר לסייע בפתרון בעיות בתוך צוות המורים, בעיות בין מורים לתלמידים ובעיות בקשר עם הורי התלמידים, בעזרת משחקי הדמיה. לתרגל את המורים והמנהלים בשימוש במשחקי ההדמיה, כהכנה לקראת נושאים חשובים העומדים על הפרק, לדוגמא, אספת הורים, הרצאה פרונטלית,  וכו'. הנחת היסוד של אופן לימוד כזה, היא, שמשגיאות לומדים באופן האפקטיבי ביותר. לכן יש ליצור מצבים בהם נוצרת האפשרות לראות מקרוב את שגיאות השחקן, כדי לאפשר לו לתקנן בקלות יחסית, ללא נזק ממשי. כמובן שבנוסף למשובים השלילים, יקבלו המורים הראויים לכך, חיזוקים חיוביים, כדי להגביר את הביטחון העצמי שלהם כמנחי משחקי הדמיה.

נושאי הפעילות:

·        כיצד הופכים את הסימולציה לתיאור נאמן, ככל האפשר, של המציאות?

·        כיצד מתגברים על רתיעה אפשרית של המשתלמים, להתמודד במשימת המשחק הכרוכה בביצוע הסימולציה?

·        מהו משך זמן אפקטיבי של ביצוע הסימולציה?

·        מי מחבר את התרחיש של הסימולציה? יתרונות וחסרונות של שיטות שונות.

·        כיצד מותחים ביקורת בונה על המשתתפים, בלי לפגוע ולהעליב, אך תוך יצירת אפשרות להתפתחות ולשינוי התנהגותי?

·        כיצד מנתחים את התקשורת הבין-אישית המתרחשת בסימולציה, גם התקשורת הגלויה וגם התקשורת הסמויה?

·        יתרונות וחסרונות של ניתוח הסימולציה בעזרת מצלמת וידאו.

שיטת ההדרכה:

המורים ילמדו על סימולציות ע"י סימולציות. המורים יארגנו משחקי סימולציה על בעיות מחיי בית הספר. המורים המשתתפים והצופים, יבקרו את אופן הארגון, המהלך, הניתוח והתוצאות של הסימולציה. קבלת משובים חיוביים ושליליים לגבי אופן ביצוע הסימולציה, ילמדו את המשתלמים כיצד לבצעה בצורה אפקטיבית יותר ויאפשרו להם לשפר את מיומנות השימוש בסימולציה.

גודל הקבוצה: עד 20 מורים.


 

אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט