מורים מכשירים תלמידים כמורים מורים מכשירים תלמידים כמורים

 

מסגרת הפעילות: 30 שעות הדרכה

רציונאל הסדנא:

אחת הבעיות המרכזיות של מערכת החינוך, היא מספר התלמידים בכיתה. הכל מסכימים שמאד קשה למורה ללמד, לחנך ולהיטיב עם התלמיד, כאשר הוא צריך להתמודד, בו זמנית, עם כ 40 תלמידים בכיתה. מורים ומנהלים רבים רואים בבעיה זאת, את הבעיה מספר אחת של מערכת החינוך.

מטרת המהלך החינוכי הזה הוא הפיכת החסרון ליתרון.

מורי בית הספר יכשירו לעצמם עוזרים, מקרב תלמידים בוגרים יותר, כדי לסייע להם במקומות בהם נדרשת עבודה בקבוצות קטנות או עם יחידים, בכיתות היותר נמוכות. כל מורה יקבל להדרכה, מספר תלמידים בוגרים (7-5), והוא יחלק להם משימות ויהיה אחראי על פיתוחם האישי.

הרווח של מהלך כזה הוא כפול. ראשית, התלמידים הצעירים, שעלולים "להיבלע" בכיתה גדולה, יקבלו הרבה יותר תשומת לב אישית במסגרות אינטימיות יחסית (בדומה למערכת היחסים הקיימת בין מדריך בתנועת הנוער לבין חניכיו, או כפי שמתרחש בארה"ב בתוכנית "אח גדול"). שנית, "התלמידים-מורים", יפתחו את כישורי המנהיגות שלהם, ניהול, הוראה, כחלק מתהליך החינוך וההתפתחות האישית שלהם. "התלמידים – מורים" יקדישו מזמנם בהתנדבות, מספר שעות שבועיות בבית הספר (בימים החופשיים שלהם, או בשעות חלון או בשעות קצה) ובתמורה לכך, הם יקבלו קורס הכשרה לתפקידים אלו וליווי צמוד של מורה, שיסייע להם בפיתוחם האישי, ע"י מתן משוב מתמשך, בדומה למשוב הניתן למורה מתלמד ("סמינריסטית").

שני רווחים, לא ישירים, נוספים, גלומים במהלך זה: שיפור של עבודת המורה (הבוגר) בכיתה, משום שכאשר עליו מוטלת האחריות של הדרכת אחרים כיצד להורות, הוא צריך להוות דוגמא והופך להיות יותר מודע להתנהגויות שלו עצמו בכיתה. כמו כן, מערכת החינוך מכינה כך לעצמה, עתודה של מחנכים, הנחשפים מגיל צעיר לחדוות מעשה החינוך, מה שיכול להיות גורם מעצב בבחירת עתידם המקצועי.

 מטרות:

חשיפת המורים לכלים מעולם ההדרכה, בעזרתם יכשירו את "התלמידים – מורים", לקראת סיוע בעבודת החינוך וההוראה בכיתה. הם יודרכו כיצד להדריך את "התלמידים –מורים". הכלי העיקרי אותו ילמדו המורים, כדי להכשיר את "התלמידים- מורים", יהיה משחק ההדמיה. המורים ילמדו לתת משוב בונה למשחק ההדמיה, כדי לאפשר ל"שחקן" ללמוד מתוך שגיאותיו, כיצד לשפר את אופן עבודתו עם המשתלמים אצלו. כמו כן ילמדו המשתלמים כיצד להשתמש בכלי: on the job training (חונכות בזמן אמיתי).

נושאי הפעילות:

הפעלת קבוצה קטנה באופן אפקטיבי, מקורות הכוח הניהולי של המורה מול התלמידים (דוגמא אישית, תפקיד פורמלי, ערכיות, מקצועיות, אחריות, דאגה לפרט...),  פיתוח יכולת ההקשבה לתלמידים והעמדת צורכיהם במרכז, טכניקות ליצירת עניין וקשב אצל התלמידים, עיצוב ביקורת בונה ע"י דיון ענייני בגובה העיניים בניגוד למשוב הרסני הבנוי על שיפוטיות והכללה, התמודדות אפקטיבית עם בעיות משמעת של התלמידים לא בכוחניות אך גם לא מתוך חולשה, קיום שיחה אישית אפקטיבית עם תלמיד.

שיטת ההדרכה:

כדי ללמד את המורים כיצד עליהם לנהל את הדרכת  "התלמידים – מורים", בעזרת משחקי הדמיה, יעברו המורים המשתלמים משחקי הדמיה, בהם הם מנחים משחקי הדמיה ומנתחים אותם. הסדנא לא תעסוק בגופי הידע שעל "התלמידים- מורים" להעביר בכיתה, אלא רק בסגנון ובאופן ההדרכה שלהם. כל מורה שירצה בכך, יתנסה במשחק תפקידים גם כמנחה משחק הדמיה של חניכיו וגם כנותן משוב אישי לכל אחד מחניכיו.

גודל הקבוצה: עד 15 משתלמים.  

 

אין לעשות שום שימוש בחומר זה אלא ברשות בכתב מחברת ערן רון בע"מ.
נבנה ע"י אס אונליין - בניית אתרי אינטרנט